My exchange year in the USA

Zoek de verschillen

FOR ALL THE AMERICANS; SCROLL DOWN FOR AN ENGLISH VERSION OF THIS AMAZING BLOG!!!!

Goede avond/middag/ochtend trouwe lezers. Is het niet fijn om een mailje te krijgen en te zien dat het van de beste auteur in Amerika is?! Dat dacht ik al :)

Het is alweer een poosje geleden sinds ik wat heb geschreven. Simpelweg omdat ik heel druk ben met nogal normale dingen en er dus niet veel tijd en material is om over te schrijven. Omdat ik dit almost elke blog probeer uit te leggen heb ik besloten deze blog een beetje anders te gaan doen. Dit keer zal ik eerst wat dingetjes vertellen over de afgelopen weken en daarna komt dan eindelijk DE lijst!! Om te spanning er nog even in te houden vertel ik nog niet wat er op deze oh zo belangrijke lijst staat.

Dan even een sprong terug naar mn laatste blog. Ik vertelde over de wilde avonturen in Califonrie, over alle plannen die ik al heb gemaakt voor als ik terug kom en het feit dat ik nog maar iets meer dan 150 dagen (!!!!!) heb hier in de States. Sinds dien is er niet veel gebeurt. De plannen zijn nog steeds hetzelfde en de dagen gaan als een speer! Dat betekent dat ik er op dit moment het aller beste van wil maken. Ondanks alles nu toch eindelijk echt normaal begint te worden gebeuren er natuurlijk nog elke dag echte Amerikaanse dingen. Zo hadden we twee weken geleden de senior night bij het zwemmen. Hier worden de Seniors even in het zonnetje gezet en mogen ze een rondje door het zwembad lopen aan de hand van zijn/haar ouders. Ballonnen, posters & zelfs een heel buffet zijn ook inbegrepen zodat dit een avond is om nooit meer te vergeten. Vorige week was het de laatste wedstrijd, dit waren, om het makkelijk te zeggen (mama .......), de voorrondes voor de wedstrijd waar de snelste zwemmers van Colorado tegen elkaar competeren (wat?). Ook dit was naast het feit dat ik mocht zwemmen, waar ik trouwens veriefd op ben geworden, een super leuke en Amerikaanse ervaring (want wie zwemt er nou op school met klasgenoten tegen mensen van andere scholen?!).
Zwemmen is nu dan officieel voorbij, maar als exchange strudent kan je er natuurlijk niet bij gaan zitten. Daarom heb ik besloten te gaan tennissen. Ja, Luna, degene die op de camping de shuttle van een badminton spelletje nog geen 2 rondes kan hooghouwen, gaat tennissen. Dat zal gaan beginnen aan het einde van februari of aan het begin van maart, dat weet ik nog niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat ik er heel veel zinin heb en dat dit mn laatste Amerikaanse highschool sport zal gaan worden!
Dan verder is alles nog steeds hetzelfde. Mn cijfers zijn nog steeds oke, vrienden zijn geweldig, ik doe leuke dingen in het weekend en ik tokkel nog lekker op mn gitaar (want ja, ook dit is een nieuw "talent" die ik hier in het verre Amerika heb ontdekt).

Dan nu DE lijst waar jullie op hebben gewacht. DE VERSCHILLEN TUSSEN AMERIKA EN NEDERLAND (or holland, denmark, norway, wait; where are your from again?)

1 Verkeers regels; dit is iets wat ik in een van mijn eerste blogs ook al eens had verteld. In NY waren het allemaal "one way" wegen wat soms wat vervelend kon zijn, maar ook best wel veilig was (aangezien niemand vanaf de andere kant kon komen en je in de prak kon rijden). Hier, in Colorado, is het het compleet tegenovergestelde. Vooral bij stoplichten sla ik angstkreten uit. In plaats van rijden wanneer de andere "kant" stilstaat gaat hier iedereen tergelijkertijd en moet je er maar op vertrouwen dat mensen je in de gaten hebben als hun "yield" licht op groen staat (dit betekend dat je links mag afslaan, zelfs als er iemand van 'tegenover' je de kruising passeerd). Ik weet niet of dit zo is in alle staten, maar voor nu krijg ik nog even zweethandjes als ik een stoplicht nader.

2 Doggy bags; zoals misschien wel bekent van de films; alles wat je niet opkrijgt in een restaurant mag je gewoon meenemen naar huis. De serveerder/-ster komt dan heel netjes een plastic doosje brengen en als je geluk hebt doen ze de restjes ook nog in het doosje. Nu hoor ik jullie denken; "wanneer gebeurt dit nou? Je kan toch wel je avond eten opeten?" Geloof me, het gebeurt vaker dan je denk. De porties zijn zo groot dat ik nu al van een medium menu naar een small of zelfs kinder menu ben overgestapt.

3 Iets waarvoor ik & mijn mede exhange students hier op school misschien wel 100 keer ben uitgelachen is het feit dat jongens "cute" zijn, en meisjes "pretty". Ik had al eens gelezen dat je een jongen NOOIT pretty, of een meisje nooit 'cute" kon noemen maar het feit dat dit echt een "no go" is had ik niet verwacht. Wees dus opgelet upcoming students, geef om de 10 meter een compliment aan iemand (wat trouwens heel normaal is) maar noem een meisje nooit 'cute'/jongen 'pretty'.

4 Schoolboeken; dit is korte. Studenten hebben geen boeken. Alle boeken blijven op school en je hoeft geen 25kg pakket van de Iddink te bestellen voordat je wat kan leren. Of dit beter is of niet? Dat heb ik nog niet uitgevonden, maar zo een lege rugtas ziet er ook een beetje raar uit.

5 De nummer 5 van mijn top 5 is het feit dat Amerika ongeveer de helft van het aantal ramen hebben die wij in Nederland hebben. Nu ik dit aan het typen ben in de huiskamer is er 1 raam die wat zonlicht naar binnen schijnt. In mijn kamer is 1 klein raampje, en in mn badkamer is er geen een. Dit is niet alleen in mijn huis. De meeste huizen zijn zuinig als het neerkomt op het plaatsen van ruiten en betalen liever de hoofdprijs voor de electricitybill.

Nu dat jullie DE lijst gezien hebben zijn jullie vast teleurgesteld of juist enorm onder de indruk. Ik was namelijk ERG onder de indruk van deze 5 punten aan het begin van het jaar.

Ik ben al bijna 45 minuten bezig met deze blog en denk dat ik er maar weer een eind aan moet gaan breiden.. Hij moet namelijk ook nog in het engels geschreven worden voor alle Amerikaanse mensen die heel graag willen weten wat ik over hun te zeggen heb.

Tot de volgende blog!

Luna

"If you hate difference, then you'll be bored to death"

189/329

Hi!

It's been a long time since i wrote something on my blog. Simply because I'm really busy doing daily things so there is no time or information to write about. Because this is becoming the standart talk every blog I decided to do this one a little different. First I will tell a little bit about my days here in the States but later on there will be a list. And to keep you interested im not gonna tell what its about. Just keep reading :)

So, in my last blog i told about the trip to California, the plans i made for when i'm back in the Netherlands and the fact that i only have a little over 150 days in the US (this is only 140 now :(). Everything is still the same, the plans are still there and the days here are going waaaaay too fast. Even though the days are becoming more and more normal, i try to make the best of it. Everyday a few real American things happen and to be honest; i can't get enough of it! A real American thing i'll never forget is Senior night we had two weeks ago with the swim team. Altough i'm not a senior I enjoyed every part of it! With balloons, posters & a whole dinner the evening was a big succes!
Last friday we had conference of swimming. Again, another American experience. We don't swim with our classmates against other highschoolers, that's just AMAZING!
No swimming is really over I decided to do another sport. In about 2/3 weeks i'll start playing tennis. And yes, Luna, the one who can't even hold the shuttle up while playing badminton, is siging up for tennis. I know, I know, but as an exchange student you can't just sit all day and NOT gain a million pounds.
Besides the sport change; everything is the same. Schools good, friends are good, weekends are nice and i still enjoy every moment of this amazing experience!

Then, after you've been VERY patient; here is THE list!!
I made a list of things that are the most obvious differences for me if you compare them with how things go back home.

1. Traffic rules!!!! Those scare the sh*t out of me every single day. I still can't get used to the "yield" signs at the stoplights and the speeding some people think is normal is giving me a heartattack.

2. Doggybags; no America, WE DONT TAKE OUR FOOD HOME. We simply order a smaller meal so we dont waste food or eat about a 1000 calories more! No offence tho, i understand the pleasure of getting a large meal for only 45 cents more, but we rather order the small one.

3. COMPLIMENTS, EVERYWHERE. For real, every 10 feet someone compliments you about your shoes, shirt or even makeup. I have to say this is pretty nice, but in the beginning of the year it started to freak me out!

4. Schoolbooks. Nobody here has schoolbooks of their own. Where we order our schoolbooks every year and have to carry all of them to school everday, the americans just share their schoolbooks. If it's good or not? I didnt figure that out yet. The only thing i know is that this flat backpack looks a little weird.

5. Number 5 of my top 5 crazy differences; windows. Yes, the amount of windows America has is half as much as we do. Most houses live of the 1/2 windows they have in the living room, the one in the bedroom and sometimes the one in the bathroom. I guess the Americans just like to spent money, just like the 45 cents more for the large meals, they like to pay the jackpot for their electricity bill.

This was it :) I hope your Americans are satisfied with this nicely translated blog of me and i hope you'll keep following me on this page.

If you want to get an email if i posted something new you can fill in your email adress on the right side of this page!

Thanks for reading!

Luna

"I you hate difference, you'll be bored to death"

189/329

Reacties

Reacties

Mama

Geweldig geschreven weer mop! Ik ben blij dat je nog even uitgelegd hebt hoe het nou zit met dat zwemmen, nu begrijp ik het :-)
De beslissing om toch te gaan tennissen is dus gevallen, leuk en spannend weer. Geniet nog even van de vrije tijd die je tot dan hebt!
XX

Marion

Er zit een geboren schrijfster in jou! Ga jij ook de blog schrijven tijdens onze reis (normaal schrijf ik ze 1x per week).

???? Mar

Oma Ans

Wat een leuk verhaal weer .!! Je geniet nog steeds en dat is het belangrijkste ???het Aftellen is begonnen en dan gaat het hard naar Juni ...liefs OMA

Opa Charles

Wat een mooi blog.Leuke weetjes Ik ben trots op je xxxxx Groete van ons opa/ oma

Mary Eikelhof

Wat is het weer een geweldig verhaal, je moet zo door gaan als schrijfster. je kunt trots zijn op je zelf wat je allemaal doet en nog gaat doen. Geniet nog van de komende tijd. Liefs Mary en Paul.

Sofia van soest.

Hoi lief, wat heerlijk weer om te lezen hoe fijn je het hebt .
Leuk dat het tennissen toch doorgaat.Hopelijk dat we ooit bij een barbequetje kunnen genieten van je gitaarspel.

Dikke knuffels van Opa en mijzelf.

Peter

Hey Luna, wat is je Engels goed geworden zeg. I'm impressed! En met die stoplichten gaat het ook helemaal goed komen hoor met de camper. We volgen de regel: de grootste heeft altijd voorrang. :-)
Groetjes, Peter

Tante

Leuke blog weer!! Zeg maar maak eens even duidelijk: JIJ krijgt zweethandjes als JIJ een kruispunt nadert..... wie rijdt er dan?????? Jij of een van je familieleden... :-).
Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal. Heerlijk. Dikke kus! Bianca

papa

wat een super blog weer...

Hennie SR

Was weer een mooi verhaal LUNA.

Tineke

Wat een interessante blog. Leuk om te weten, hoe de verschillen zijn met Nederland. Normaal kom je dat echt niet te weten. Dat je gaat tennissen vind ik enorm leuk. Ik ben n.l. zelf een fanatieke tennisser. Misschien kunnen we ooit nog eens een balletje slaan. Zet 'm op Luna. Dank weer voor jouw blog. Een feestje om te lezen. lieve groet, Tineke

marielpronk7@hotmail.com

Wat leuk dat zoveel talenten kan ontwikkelen????????????????????????en ????!In Ned kunnen we wel een familietoernooi houden bij Joymere????. Veel plezier nog en groetjes van ons alle 4????

marielpronk7@hotmail.com

Ojee dat ging even mis, ik had leuke emoticons erbij gezet en nu zie ik dat het vraagtekens zijn geworden...Ben niet zo'n goede blogger als jij!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active